Thursday, February 23, 2012

Royal Belum Drum Festivals 2012...

Tempat aku,Kuala Kangsar dipilih sebagai lokasi ketiga pra-acara selepas Taiping dan Lumut.Event start pukul 4 petang camtulah di LAman Budaya berhampiran SMK Raja Perempuan Kelsom...acara dimulakan dengan paluan kompang dari Kampung Tanah Lepan untuk mengiringi kedatangan YB Dato' Wan Khairil,dan tetamu kehormat yang lain...selepas itu ucapan daripada YB sendiri.Pembukaan persembahan  dimulakan dengan skuad drum dari MCKK...camcorder aku sempat rakam yang itu..sebab aku terlupa nak charge lepas last time guna...ahhh...tapi takpe,camcorder yang terbaik adalah mata kita...selepas itu,diberhentikan seketika untuk azan solat asar....

Acara disambung semula...kali ini ialah persembahan daripada kumpulan drum dari Indonesia iaitu Seratus Persent yang mempersembahkan pelbagai alatan tradisional dan moden yang mendengarkan pelbagai genre yang berbeza dari negara mereka.Waduh,waduh,hebat banget persembahannya..

Selepas itu,kumpulan paluan gendang India dari Taiping mengegarkan laman budaya...sebenarnya aku suka gendang India dan rentaknya sangat catchy...

Seterusnya diteruskan dengan kumpulan dram dari Azerbaijan...fakta yang menarik tentang kumpulan ini ialah ketuanya merupakan orang yang merevousikan alat muzik drum dhol di negaranya lantas menjadikannya sebagai artis tersohor di sana.Dan memegang rekod Guinness  sebagai pemalu dhol yang paling laju di dunia.KAlau tersalah fakta maaflah ya....lama jugak buat performance...dalam 30 minit....

selepas itu,diteruskan pula dengan kumpulan gendang cina dari SMK Tsung Wah...pada waktu itu,cuaca semakin mendung alamatnya nak hujan...selepas itu kumpulan pencak silat pula buat persembahan...hampir2 jugak hujan nak turun...

selesainya persembahan silat,giliran kumpulan gendang daripada Singapura mempersembahkan muzik mereka.Walaupun hujan,tapi aku masih tak berganjak dari tempat itu...sementara itu bergaul dengan orang Indonesia iaitu ahli kumpulan seratus persent...mereka semua katanya berasal dari Bandung...jadi aku guna peluang untuk bergaul dengan mereka menggunakan bahasa Indon.Tengah kumpulan Singapura masih mainkan muziknya,aku tak melepaskan peluang pergi ke backstage seorang diri dan menari bersama-bersama orang-orang Azerbaijan..sebabnya salah seorangnya mengajak aku menari.jadi aku pun join sekali...apa salahnya sekali-sekala...

selepas itu persembahan dari KLDC (Kuala Lumpur Drum Corps.),Aku sukakan persembahan mereka yang sungguh bersemangat dan bertenaga sampai aku pun terikut sekali...Best dowh!!Respek sama lu...Dan akhirnya sampai ke finale persembahan iaitu kumpulan dari Thailand iaitu Absolutely Thai membuat persembahan mereka...Climax paling best...apa lagi...ikut rentak lagu dan sorakan gadis-gadis Thai...best jugak lah...event berakhir dalam pukul 7.00 petang....Sebelum itu aku diminta oleh budak-budak Clifford supaya bergambar bersama kumpulan KLDC...aku approach diorang..tak sangka sempoi jugak diorang ni ye....macam2 pose dibuatnya...ada gila,serius,happy2....bestnyer...

Semasa acara berlangsung,tak sangka aku jumpa jugak kawan-kawan aku...memang the best of all...persembahan gala akan diadakan pada 25 Feb di Dataran MBI di Ipoh dan Lapangan Terbang Gerik pada hari tulat...

untuk lebih lanjut sila lihat imej ini untuk lebih maklumat

itu sahaja event untuk hari ini...upnext event is Motocross di Sayong Tebing...

ok,that is all interesting event untuk hari ni....
SIGNING OFF....
bye-bye
and ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

from:Salleh's Blogggaventures...

No comments:

Post a Comment